- پایگاه خبری حقایق نگار - http://haghayeghnegar.ir -

بالا بردن آمار مطالعه با هر روشی قابل تقدیر و احترام است

سکینه حیدری نسب؛ کتاب ها و آثاری که در حوزه مشاوره و هدایت تحصیلی است، امروزه مخاطبان فراوانی از بین نسل جوان پیدا کرده و در شهرستان دشتی شاید کم تر کسی از مؤلفان به نشر اثری در این حوزه پرداخته است.

 

از آن جایی که نقش مشاوره برای رسیدن به هدایت تحصیلی درست دانش آموزان بسیار مهم است و گاها شاهد کمبود نیروی آموزشی در بخش مشاوره هستیم، نیاز به تالیف کتاب هایی در این زمینه بیشتر احساس می شود.

 

کتاب های مشاوره و هدایت تحصیلی مسیر زندگی فرد را پایه ریزی نموده و در شناساندن توانایی و استعدادها، رغبت ها، ارزش ها و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان برای انتخاب رشته صحیح امری ضروری است.

 

اکبر حاجیانی از چهره های فرهنگی جوان، فعال و پرتلاش شهر کاکی است که در کتاب «مشاوره و هدایت تحصیلی» کوشیده تا با کمک همکاران خود کتابی مفید ‌‌را در زمینه مشاوره و هدایت تحصیلی در اختیار دانش آموزان و مشاوران مدارس دوره متوسطه قرار دهد و در این عرصه مؤفق بوده است.

 

این کتاب که مورد توجه ادارات آموزش و پرورش شهرستان های استان بوشهر و سایر استان ها قرار گرفته، بهانه ای شد تا گفتگویی با این مؤلف جوان دشتی داشته باشیم که در ادامه می خوانید؛

 

لطفا خودتان را بطور مختصر برای خوانندگان سایت خورموج نیوز معرفی بفرمائید؛

اکبر حاجیانی هستم٬ ۳۶ سال سن دارم. اصالتا از روستای مسیله از توابع بخش کاکی هستم که در حال حاضر در شهر کاکی زندگی می کنم.

میزان تحصیلات و آخرین مدرک تحصیلی من لیسانس راهنمایی و مشاوره است.

فرزند پنجم خانواده هستم. مرحوم پدرم کارمند بخشداری بودند و مادرم نیز خانه دار است.

 

http://www.khormouj-news.ir/wp-content/uploads/2018/09/WhatsApp-Image-2018-09-13-at-10.22.14.jpeg

 

یک روز عادی کاری تان را توصیف کنید.(آیا عادات نوشتاری خاصی دارید؟)

در سایت های مختلف روانشناسی و گروه های تلگرامی مشاوره مطالب آموزشی مطالعه می کنم.

 

چقدر اهل مطالعه هستید و بیشتر چه کتاب ها و مجلاتی را مطالعه می کنید؟

بیشتر کتاب های مشاوره و مجلات رشد

 

آیا خودتان را فرد مؤفقی می دانید؟ رمز این مؤفقیت شما در چیست؟

فرد موفق فکر نکنم، البته در بعضی چیزها موفق بودم.

موفقیت به تلاش نیاز دارد و انسان ها باید با توجه به شرایط زندگی و کار خود، درست ترین و مناسب ترین مسیر را تشخیص دهند، انتخاب کنند و با پشتکار بسیار به سمت آن پیش بروند. هیچ مانعی نباید موجب دلسردی شود.

 

چه چیزی باعث شد به سمت تالیف کتاب روی بیاورید؟

علاقه زیادی به نوشتن کتاب داشتم. اولین کتابی که گروهی نوشتیم در زمان دانشجویی بودم. کتاب مقایسه آموزش و پرورش ایران با آموزش و پرورش کل جهان که استاد راهنمای این کتاب استاد نادری زاده بودند. دومین کتابم نیز به دورانی که مشاور مدارس عسلویه بودم برمی گردد، چون هر روز که به مدرسه می رفتم، دانش آموزان به من می گفتند:« مشاور املاک اومد.» که به اتفاق دو مؤلف دیگر آقایان احمد حاجیانی و غلامعلی جمالی حاجیانی تصمیم گرفتیم کتابی را تهیه و چاپ کرده و در اختیار این دانش آموزان بگذاریم تا متوجه تفاوت مشاور املاک با مشاور تحصیلی شوند.

 

چند نمونه از آثار خودتان را نام ببرید و برای خوانندگان سایت خورموج نیوز برخی از آن ها را مختصر بیان بفرمایید و اینکه از کدامیک بیشتر استقبال شده؟

اولین کتابی که نوشتم، کتاب «راهنمایی و مشاوره شغلی» بود سپس کتاب «پیشتازان تمدن نوین اسلامی»، سومین کتابم «مشاوره و هدایت تحصیلی»٬ چهارمین اثرم «آداب و رسوم مردم دشتی» است که هنوز تمام نشده و فصل اصلی این کتاب که معرفی بزرگان دشتی است باقی مانده و قلم یاری نمی کند که فصل آخرش را تمام کنم. پنجمین کتابم نیز «مشاوره و هدایت تحصیلی» (ویژه دوره متوسطه اول) می باشد.

 

http://www.khormouj-news.ir/wp-content/uploads/2018/09/WhatsApp-Image-2018-09-13-at-10.22.30.jpeg

 

ششمین اثرم کتاب «زندگی نامه شهدای مدافع حرم استان های جنوب کشور» است که با همکاری زهرا علیزاده انجام شده و هنوز چاپ نشده، در حال حاضر نیز نوشتن کتابی را شروع کردم که به ارائه نکاتی در مورد کنکور می پردازد. بیشترین استقبال از کتاب «مشاوره و هدایت تحصیلی» شده که با چهار نفر از همکارانم نوشته شده و فروش خیلی خوبی داشته است.

 

کتاب های تالیفی شما توسط چه انتشاراتی تا به حال منتشر شده و چه مدت و چگونه با این انتشارات آشنا شدید؟

انتشارت راز نهان٬ که یکی از دوستان فرهنگی اهل دیر آن را به من معرفی کرد.

 

چه راه هایی برای افزایش سرانه مطالعه در جامعه بخصوص پیوند میان قشر جوان با مطالعه و کتابخوانی را پیشنهاد می دهید؟

هزاران سال است که مطالعه با خواندن کتاب های کاغذی معنا پیدا کرده، اما کتاب های دیجیتال، با هزینه کم در دسترس می باشد. کتاب های دیجیتال یکی از ابزارهای تکنولوژی است که برای بالا بردن آمار مطالعه کتاب بسیار مفید هستند. این هدف با هر روشی دنبال شود قابل تقدیر و احترام است.

بیشتر بخوانید
پیام تسلیت برخی از مسئولین استان بوشهر در پی درگذشت خبرنگار پیشکسوت دشتی
[1]

 

مشکلات مؤلف، نویسنده، مترجم، اساتید دانشگاهی و مجموعه های انتشاراتی را در استان بوشهر و دشتی چگونه می بینید؟

از مشکلاتی که مؤلفان دارند هزینه بالای چاپ کتاب است. بعضی مؤلفان چندین کتاب دارند ولی نتوانستند چاپ کنند. از مؤلفین در جامعه حمایت نمی شود. من چند تا کتاب در ارتباط با حوزه دانش آموزان دارم٬ ولی آموزش و پرورش هیچ حمایتی برای خرید این کتاب از ما نکرده است.

 

در زمینه نویسندگی چه توصیه هایی برای جوانان علاقه مند و امثال خودتان دارید؟

بسیاری معتقدند که توانایی نویسندگی و نوشتن خوب، استعدادی است که تنها قشر خاصی آن را دارا می باشند که این طرز تفکر درست نیست و شما هم سعی کنید آن را باور نکنید. در واقع خوب نوشتن نوعی هنر است که با تفکر و الهام مرتبط بوده و همه ما قادر هستیم بهترین متن ها را بنویسیم. همه افراد این قابلیت و توانایی را دارند که نوشته های معمولی خود را به نوشته های الهام بخش و جذاب برای مخاطبان تبدیل کنند.

 

چه قشری از کتاب های شما بیشتر استقبال می کنند؟

کتاب هایی که من تالیف کردم بیشتر با دانش آموزان و مشاوران مدارس ارتباط دارد که مورد استقبال فرهنگیان سراسر کشور قرار گرفت.

 

در معرفی کتاب «هدایت تحصیلی» که برای متوسطه اول تالیف شده به خوانندگان ما، مختصری توضیح بفرمایید؛

کتاب «هدایت تحصیلی» (ویژه دانش آموزان متوسطه اول) حاصل تلاش و تجربه جمعی از مشاوران تحصیلی مجرب است که با در نظر گرفتن تمام نیازهای دانش آموزان در امر مشاوره و هدایت تحصیلی جمع آوری شده تا مخاطبین این کتاب بتوانند با استفاده از آن پاسخ بخش عمده ای از نیازهای مشاوره ای خود را برطرف نمایند.

که در ۱۰۰۰ نسخه چاپ شده و سری اول چاپ آن است

و ۱۲ ماه تالیف و جمع آوری آن به طول انجامیده و مطالب آن از منابع مختلفی جمع آوری شده و چهارمین اثر تالیفی من می باشد.

 

آیا همه آثارتان را گروهی تالیف کردید یا فردی هم هستند؟ کدام فردی بوده؟

همه ی آثاری که تالیف کردم، گروهی است.

 

در کودکی از کدام دسته خواننده ها بودید؟ کتاب و شخصیت مورد علاقه تان چه بود؟

کتابی که بیشتر مطالعه می کردم، «بینوایان» نام داشت که اثر ویکتور هوگو بود. وی در این کتاب به شرح بی عدالتی های اجتماعی و فقر و فلاکت مردم فرانسه می پردازد و از بزرگترین رمان های قرن ۱۹ است.

 

چه نویسنده ها٬ کتاب ها و یا ایده هایی بر شما تاثیر گذاشته اند؟

کتاب هایی که آیت الله حاج شیخ عباس حاجیانی دشتی تالیف کرده اند. اکثر کتاب های این مؤلف دشتی را مطالعه کرده ام که کتاب «صفات و علامات متقین در خطبه امیرالمومنین علیه السلام» تاثیر زیادی در من داشته و همین طور کتاب های عبدالله شفیع آبادی نظیر «فنون مشاوره» و «راهنمایی و مشاوره شغلی»

 

http://www.khormouj-news.ir/wp-content/uploads/2018/09/WhatsApp-Image-2018-09-13-at-10.22.301.jpeg

 

اگر لازم می دانید، توضیحات بیشتری را در مورد کتاب «مشاوره و هدایت تحصیلی» برای مخاطبان سایت خورموج نیوز ارائه بفرمایید؛

خدواند بزرگ را سپاس می گوئیم که این توفیق را به ما عطا نمود تا بتوانیم گامی مثبت در جهت کمک به پیشرفت جامعه علمی کشور و به ویژه نسل آینده ساز این مرز و بوم، دانش آموزان متوسطه اول برداریم. در این کتاب سعی شده تمام مطالب طبق نیازهای دانش آموزان گنجانده شود که چند مورد از فهرست های این کتاب را ذکر می کنم؛

 

۱_ آموزش تصویری ورود دانش آموزان در سایت همگام جهت برگزاری آزمون های سلامت روانی و رفتاری که شامل دانش آموزان پایه هفتم و هشتم می شود٬ همچنین نحوه ورود به سامانه هدایت تحصیلی که دانش آموزان پایه نهم وارد این سامانه شده و آزمون های هدایت تحصیلی انجام می دهند.

۲_ شرایط لازم جهت ورود به رشته های: شاخه نظری_ فنی و حرفه ای و کارودانش

۳_ مطالبی در مورد مشاوره تحصیلی نظیر شیوه مطالعه٬ روش تست زدن،کاهش استرس و …
این کتاب در اصل حکم یک مشاور تحصیلی همراه را برای دانش آموزان دارد که امیدوارم مطالب آن مفید واقع شود.

 

و کلام آخر، اگر صحبتی با مخاطبان ما دارید بفرمایید؛

در پایان بنده همواره به مدیران ارشاد و آموزش و پرورش استان گلایه دارم که در بخش مشاوره و فرهنگ دشتی چند کتاب با همکاران فرهنگی نوشتیم، اما از آثار و کتاب های منتشر شده ما حمایتی نمی شود.

 

در پایان از وقتی که این مؤلف جوان در اختیار ما گذاشتند، سپاسگزاریم و برایشان سلامتی و مؤفقیت روزافزون را از درگاه خداوند کریم آرزومندیم.