کد خبر:5571
پ
محمد رضا صفدری
یادداشت احمد آرام همزمان با زادروز محمدرضا صفدری؛

وقتی داستانی از صفدری مرور می‌کنم تولدش آغاز می‌شود

احمد آرام، داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس به مناسبت زادروز محمدرضا صفدری یادداشتی منتشر کرد.

به گزارش خورموج نیوز به نقل از  خبرگزاری کتاب ایران؛ محمدرضاصفدری نویسنده‌ای است که به قول همشهریانش با کلمه طبابت می‌کند.  او در بیشتر آثارش زباني سوررئال را به كار مي‌برد و  هر چه جلوتر مي‌آييم،‌ با پيچيدگي‌هاي بيشتري مواجه مي‌شويم. البته بخشي از اختصاصات زباني او در فرهنگ بومي جاي مي‌گيرد، ولي قالب داستاني او از المان‌هاي پست مدرن تبعيت مي‌كند. اغلب داستان‌هاي صفدري، سمبليك و تمثيلي هستند. مثلا داستان «من ببر نيستم،‌ پيچيده به بالاي خود تاكم»‌ او از اين دسته است كه در آن زبان به تناسب سمبليك شدن تغيير شكل داده است. دوم مرداد زادروز (خورموج نیوز: پینجم مرداد زادروز استاد صفدری است) این نویسنده صاحب‌سبک جنوبی است. احمد آرام از دیگر نویسندگان خوش‌قلم جنوب یادداشتی به این مناسبت نوشته است:

 

 

«من جهان داستان صفدری را دوست دارم  وقتی به کتاب‌هایش مراجعه  و داستانی از او را مرور می‌کنم روز تولدش آغاز می‌شود. قوانین نیوتون بر ترکیب‌بندی داستان‌ها، اجسام و شخصیت‌هایش اعمال می‌شود . اجسام در چنین فضاهایی تمایل دارند تعادل و وضعیت فعلی خود را حفظ کنند. وقتی در جهان رمزگون و پر از اضطراب در حال سفری، و در یک خط مستقیم طی طریق می‌کنی، بدن نیز به نوعی دیگر شریک می‌شود در فهم خط مستقیم. اگر نیرویی به سمت دیگر جاده، مسیر عوض کند، بدن شما مستقیماً در همان مسیر پیش می‌رود و راه را ادامه می‌دهد.

 

 

 

 

احمد آرام

این جادوی نیوتنی همواره با ماست. صفدری واژگان را از سکون خارج می‌کند و سرعت‌شان را با ضرب‌آهنگ‌های مختلف تغییر می‌دهد. همان جادو نمی‌گذارد تکلیف نهایی واژگان معلوم گردد، انگار اجسامی غوطه‌ور در فضا. به همین دلیل مدام جهت‌ها تغییر می‌کند؛ افق‌ها رنگ عوض می‌کند و از پس هر افقی یک افق دیگر پیدا می‌شود. اشیاء و اجسام تصویری هولناک پیدا می‌کنند، چرا که با پدیدار شدت هرکدام، که نیروی خاصی دارند، زبان داستان گولت می‌زند، به این دلیل که هر جسمی بر جسم دیگر نیرو وارد می‌کند، بالطبع جسم دوم به همان اندازه، ولی خلاف جهت، نیرو بی بر جسم اول وارد می‌کند؛ که می‌توان به آن قانون کُنش یا واکُنش گفت. این نیروی جادویی و نیوتنی، مدام فضای خُرده داستان‌ها را نو می‌کند.

 

 

این  در رمان گرانسنگ «من ببر نیستم … »کاملاً مشهود است . سردرگمی یا پیچیدگی حاصل چنین برخوردهایی با کلمات و اجسام است . در اینجا معلوم می‌گردد که از پسِ پشت چنین دگردیسی‌ها، جهان انتزاعی داستان ساخته می‌شود.»

 

 

محمدرضا صفدری، متولد ۱۳۳۳ بوشهر و داستان‌نويس است. او فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران و دبیر بازنشسته دبیرستان است. مجموعه داستان‌هاي «سیاسنبو» (1368) و «تیله آبی»(1377)، و نيز رمان «من ببر نیستم، پیچده به بالای خود تاکم»(1381)، از جمله آثار او به شمار مي‌آيند.

پایگاه خبری خورموج نیوز
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید